pátek 1. prosince 2017

Svatomartinské kuře ala kachna

Protože jsem se 11.listopadu akorát v nové práci školila na pokladně, prošlo mi pod rukou asi +100 kachen (husy nepřišly) a tak mi to nedalo a rozhodla jsem se taky dodržet svatomartinský zvyk. I když to bylo asi poprvé a jako většinu věcí v životě jsem si to zase udělala po svém. Ale já jsem na to sama a tak i celé kuře, byla výzva sníst. Ovšem recept jsem objevila tak skvělý, že se o něj musím podělit.
Chtěla jsem, aby to aspoň jako kachna trošku vypadalo a tak jsem pátrala ve vodách internetu po receptu na kuře ala kachna. Vím, že takový recept existuje, jen jsem ho nikdy netestovala. Nejvíc mě zaujal tento https://vladimirkroupa.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=87499 a protože jsem v tom jak je to sepsané trošku tápala, přepíšu vám to svými slovy s drobnými úpravami jak jsem to dělala já.

Suroviny:
Celé kuře (velikost dle uvážení, množství strávníků a ceny za kg)
1-2 jablka
cibuli
česnek
černé pivo pokojové teploty
sůl
pepř
mletý kmín
majoránka
máslo
sádlo

Jinak budeme potřebovat už jen pekáč s poklopem a troubu.

Postup:
Troubu si dáme předehřát na 200°C.
Kuře umyjeme, osolíme zvenku i zevnitř. Jemně opepříme též ze všech stran. Velmi vydatně opatláme mletým kmínem a majoránkou, kterou promneme v ruce, aby byla jemnější.
Jablka rozkrájíme na plátky a nastrkáme dovnitř kuřete. Přidáme ještě několik stroužků česneku (já dělala bez česneku, protože se ukázalo, že doma žádný není a také se to dalo).
Pekáč vymažeme máslem. Kuře položíme na prsa a obložíme zbytkem jablek a cibulí pokrájenou na větší kusy. Přidáme pár stroužků česneku. Na kuře dáme několik kousků másla a sádla. Sádlo nám zařídí, že šťáva bude chutnat jako ta od kachny. Přiklopíme pekáč a dáme péct na 20 min.
Teď přichází čas na pivo. Kuře podlijeme černým pivem. Když si špatně přečtete recept, jako já, nalijete tam toho moc a kuře se vám v tom utopí. Takže 3-5 lžic je zřejmě opravdu akorát a případně doplníte v průběhu pečení. Já tam nalila půl plechovky a kuře se mi zdaleka tak hezky neopeklo, ale měla jsem zase hodně šťávy.
Přiklopíme a vrátíme do trouby, sem tam kuře vyndáme, polijeme výpekem a zase vrátíme do trouby. Případně doplníme pivo. Pečeme dokud se nám nezdá kuře dostatečně opečené. Odhadem cca 30 min.
Potom kuře odklopíme, otočíme ho, a dáme péct už bez poklopu aby se nám udělala pěkná vypečená kůžička. Kdo má plynovou troubu jako já, má smůlu, protože tam se vám kůrčička prostě neudělá, ale jinak je to tak 5-10 min podle toho jak moc křupavé to máte rádi.
Já osobně jsem tam to kuře měla celkově přes hodinu a úplně se rozpadalo. Což bylo fajn, polovina práce s porcováním a jistota, že je upečení u kostí. Tím, že bylo opravdu hodně podlité zůstalo krásně šťavnaté.

Zelí:
Autor uvádí jiný recept, já napíšu jak jsem to dělala já. Pokoušela jsem se o verzi podle odkazu výše, ovšem pohořela jsem s jíškou, zjevně nebyl můj den. Celé se mi to srazilo a scuckovalo. Takže jíška šla do záchodu a já jen vzala pytlík kysaného zelí, červeného, dala ho do hrnce, přilila trošku vody a rozmíchala s instantní jíškou (fuj, já vím).

Knedlík:
O co jsem odflákla zelí o to jsem měla zdravější knedlík. Recept jsem si víceméně vymyslela. Vycházela jsem z něčeho z internetu, ale po-vyměňovala jsem ingredience.
Množství odpovídá 3 knedlíkům velikosti klasického hrnečku 250ml, vešlo by se i do 4, knedlíky by byly menší.

Suroviny:
2 plátky žitného chleba (lze jistě nahradit jiným celozrnným pečivem)
2 hrnky celozrnné špaldové mouky
2 vejce
2 hrnky sojového mléka (může být i obyčejné, to já nevedu)
prášek do pečiva
olej nebo máslo na vymazání hrnečků

Postup:
Chleba rozkrájíme na kostičky, zalijeme mlékem, mouku smícháme s práškem do pečiva. Přidáme vejce a spojíme všechno dohromady. Hrnečky vymažeme, já jsem do nich stříkla olej ve spreji (báječná vychytávka, všem doporučuji si to pořídit, polovina věcí co se má vymazat stačí postříkat). Naplníme asi do 2/3 a dáme do mikrovlnné trouby na cca. 5-7 min. Každý podle svojí mikrovlnky, může stačit i méně, nebo naopak více. Normálně jsem do nich píchla špejlí jako když peču buchtu abych poznala jestli nejsou uvnitř syrové.
Knedlíci trošku vypadají, že by z hrnečků rádi utekly, ale jak chladnou, zase zalezou dovnitř, netřeba tedy panikařit.
Kdo není milovník mikrovlnné trouby tak muže klasicky vařit zalité v hrnci vodou (vodu do 1/2 hrnečků, přes hrnečky ideálně nějakou bavlněnou látku, přiklopit a v páře vařit cca 20 min, zase bych to zkusila a případně ještě chvíli vařila).

Zelí a knedlík si člověk krásně stihne připravit než se kuře upeče. Takže za hodinku máte na stole a je to vážně dobrota. Voní to opravdu jako kachna :-) ale zároveň je to určitě zdravější, protože i když dáte malinko sádla na výpek, pořád je kuře méně tučné než kachna a s celozrnným knedlíkem, to ani není moc velké hřešení ;-)

Dobrou chuť!

Žádné komentáře:

Okomentovat